;

Isnin, 10 Ogos 2009

H1N1 : APA DAH JADI...?

Nampaknya sejak virus H1N1 ni menjelajah ke watan kita, Pak Long tengok ramai juga rakyat jelata yang memakai penutup muka. Katanya sebagai langkah berjaga-jaga. Takut-takut tersedut virus H1N1 nanti, boleh maut dibuatnya. Macam mana rupanya virus tu…WalLahu a’lam…Pak Long pun tak arif.

Setakat yang orang habagh kat Pak Long, virus ni diperanakkan di Mexico, Hawaii dan beberapa Negara Eropah sana nu. Macam mana tiba-tiba dia boleh mai serang rakyat tanahair kita. Ramai sangat ka rakyat tanahair kita ni yang pi melancong ke sana?

Malam tadi berita TV9 habagh kat Pak Long, hari ni ja ada 6 orang yang terkorban, semuanya dah 32 orang yang terkorban dek virus ni. Nampaknya bukan setakat komputer je yang boleh lingkup dek serangan virus, tapi manusia pun boleh hilang nyawa dibuatnya. Jadi, memang sahih lah virus H1N1 ni jenis makhluk yang amat merbahaya.

Nak buat macam mana nak lawan virus ni? Pak Long pun bukan ada sijil perubatan. Pak Long ni seorang warga kampung je, lagi pun virus tu tak dak kat Desa Permai Online ni. Pak Long rasa elok kita serah je lah kat orang-orang pakar sains dan perubatan untuk cari jalan dan penawar untuk serang balik virus tu.

Tapi kita semua ni pun tak kan nak peluk tubuh je. Sekurang-kurangnya kena juga pikiaq, renung sikit : pasai Allah Ta’ala bagi virus yang macam ni punya bahaya ni kat rakyat tanahair kita ni? Tanahair kita ni kan banyak masjid, ramai orang Islam, ada tilawah al Qur’an peringkat antarabangsa lagi.

Pak Long rasa la, kita ni patut-patutnya bila kena timpa masalah macam ni punya serius, cepat-cepat la ingat kat Allah. H1N1 ni pun makhluk Allah juga, Dia yang ciptakan, taulah macam mana dia nak musnahkan balik. Macam kita juga la, macam mana Allah ciptakan kita dulu, taulah macam mana pula Allah nak matikan kita. Yang pentingnya, kita ni ada buat permohonan tak, supaya kita dan anak cucu semua diberi perlindungan dan kawalan keselamatan dari wabak penyakit tu?

Pak Long pun bukan pandai sangat nak nasihat-nasihat ni, tapi dah kita ni sesama bangsa Melayu beragama Islam…nak mengadu kat sapa lagi kalau bukan kat Allah Ta’ala. Cuba risik-risik tengok al Qur’an surah Baqarah ayat 156 tu, apa Allah kata:

“Orang-orang yang apabila ditimpa musibah (mala petaka, ujian, bencana), mereka berkata: “Sesungguhnya dari Allah kami datang dan kepadaNya la kami akan kembali”.
Mereka itulah golongan yang mendapat keberkatan dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itu golongan yang mendapat petunjuk”.

Nabi Muhammad masa baginda hidup dulu pun dah peringat kat kita, apa kata Nabi? Mai kita perhati baik-baik:

“Sekiranya berlaku sesuatu perbuatan keji (mungkar, maksiat) di sesuatu tempat atau negeri, yang dilakukan (maksiat itu) secara terang-terangan maka Allah akan mencampakkan penyakit secara meluas (merebak) yang mana generasi-generasi sebelum mereka tidak pernah mengenali penyakit itu”.

Pak Long rasa la, kalau dah sampai takat macam tu punya jelas Nabi peringatkan kita, masih lagi kita duk tak faham-faham....memang teruk la (loghat) sungguh kita ni. Minta maaf, bukannya Pak Long nak menakutkan apa-sapa…tapi tu lah yang dah Nabi peringat sangat-sangat kat kita semua.

Pak Long rasa takat ni la dulu celoteh dan sekilas pandang yang tak seberapa intelek ni untuk kali ni. Pak Long pun dah tak larat ni, letih sangat kerja kat sawah tadi. Insya Allah ada masanya nanti kita jumpa lagi di Desa Permai Online.

Terima kasih kerana sudi baca celoteh Pak Long kat laman Desa Permai Online ni. Mudah-mudahan Allah memelihara kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP