;

Sabtu, 29 Ogos 2009

Isu Arak Lagii..

Pak Long belek-belek lembaran akhbar, nampaknya masih ada yang membicarakan tentang kes adik Kartika, salah seorang model yang redha untuk menerima hukuman sebatan kerana telah melanggar larangan meminum arak. sedangkan Kartika adalah seorang muslimah. Orang Islam dilarang oleh agamanya meminum arak.



Tak kisahlah apa pun laporan yang diberikan oleh kebanyakan akhbar tu. Asalkan laporan itu menepati dengan apa yang berlaku. Sayangnya Pak Long tengok nampaknya kebanyakan manusia lebih kasihan kepada manusia apabila dia nak dijatuhi hukuman. Masa dia dok buat maksiat, tak siapa pun nak pi nasihat dan pimpin dia.



Masa Pak Long menadah kitab dulu, seingat Pak Long, hukuman bagi orang yang meminum arak ialah 40 kali sebatan. Kemudian menjadi 80 kali di zaman saidina Umar kerana tegasnya Saidina Umar terhadap masalah peminum arak ni. Rasanya di Malaysia ni tak boleh lagi nampaknya nak buat setegas Saidina Umar di zaman dahulu. Maklumlah orang akhir zaman ni, bila nak laksana hukuman syariah je...ramai yang melatah...komen sana komen sini...Depa tak tengok ke sapa yang depa komen tu. Siapa yang tetap hukuman tu...apa kesannya bila komen hukuman yang ditetapkan tu.



Kartina baru nak minta di sebat 6 kali rotan sebab kesalahannya tu. Dengan sebab itu...ramai la yang buka mulut..bagi komentar yang banyaknya kepada negatif. Kalau mengikut syariah Islam, Kartina patut minta tambah lagi hukuman sebat tu supaya menepati hukuman Islam dan Insya Allah dia selamat diakhirat nanti...itu yang penting bagi seorang Islam..Selamat di akhirat.



Ni Pak Long nak habagh tentang informasi yang Pak Long terima dari Dr. Marina Chuhrova, dia kata : Dia ada 10 orang yang memerlukan rawatan dengan cara merotan ni. Pada mulanya mereka tak suka pada kaedah rawatan merotan ni. Tapi bila dia bagi tau tentang kesan daripada kaedah merotan tu, mereka pun setuju dengan cara tu. Bak kan sanggup pula bayaq RM 400 untuk sesi rawatan tu.



Renung tengok, Islam kata orang Islam yang didapati bersalah minum arak haris dirotan. Bukan rotang untuk menyiksa tetapi sebagai pengajaran. Doktor bukan Islam tu pula kata merotan boleh merawat mereka yang ketagih arak. Isshh...tak kan la kita nak blajaq dari orang bukan Islam tu kut noo....Sampai kepakaran merotan pun kita tak dak...



Patutlah tak selesai masalah penagihan dadah di Malaysia ni, terutamanya di kalangan orang melayu. Ada ubat murah iaitu rotan dengan guna methadone. Wallahu a'lam...pikio-pikio la yek...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP