;

Rabu, 26 Ogos 2009

Ramadhan Dan Belia

Syukur Alhamdulillah, sedar tak sedar dah nak nak masuk 7 hari dah kita di bulan Berkat ni. Pak Long rasa bersyukur sangat kerana dipanjangkan umur untuk bertemu dengan Ramadhan kali ini.

Macam biasalah bila Ramadhan ni, sembahyang terawih tu berisilah sikit surau dan masjid. Kalau nak harapkan bulan lain...pakat-pakat kita tengok sendiri la. Tu pun nak ramai pun waktu Isyak je la. Habih kuat pun sembahyang subuh. Maklumlah...dah terlanjur bersahur tu, elok terus kan je dengan bersiap solat subuh berjemaah.

Tapi Pak Long perhati tengok, anak muda tak juga ramai-ramai ke surau dan masjid. Datuk Seri Najib pun dah sebut hal ni...Tak kan semua golongan belia ambik kerja shift malam kut. Jadi Pak Long rasa perkara ni patut bebenor le jawatankuasa semejid pikio kan.

Tok Imam dan Tok Bilal pun dah tak larat dah tu. Harapkan golongan deme tu le yang boleh meneruskan mengimarah surau dan semejid. Ape nak jadi akan datang kalau belia pun le ni tak ke semejid...alamat terawih pun tah macam mana nanti.

Pak Long rasa masyarakat setempat pikio-pikiokan le juga, siapa pewaris yang nak jaga surau dan masjid akan datang nanti. Jadi, kurang-kurang hantar la anak-anak ke sekolah agama. Biaq depa belajaq jadi imam, solat dan urus jenazah, baca yasin dan lain-lain lagi. Ye la, pelaburan macam tu pun bukan rugi, untung ke lagi. Dapat anak soleh, ada harapan juga tolong mak bapa di akhirat nanti. Hmm...pikiq-pikiq la na....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP